Boygen.no

Vintercamping i bobil: Hvordan holde deg varm og komfortabel

Å kjenne den friske, kalde vinterlufta mot ansiktet, for så å trekke seg tilbake til en lun og varm bobil – det er få ting som slår den følelsen! Vintercamping i bobil har blitt utrolig populært, og det er ikke rart. Tenk deg å våkne opp til et snødekt landskap, med muligheten for ski, trugeturer eller bare en rolig dag med en god bok og utsikt til vinterens prakt. Men for at drømmen ikke skal bli et kaldt mareritt, kreves det litt forberedelser. Jeg har campet i norsk vintervær i årevis, og her deler jeg mine beste tips for hvordan du kan holde deg varm og komfortabel, selv når gradestokken kryper langt nedover.

Forbered bobilen for vinterkulda

Det første og kanskje viktigste steget mot en vellykket vintertur er å sørge for at selve bobilen er klar for utfordringene. Ikke alle bobiler er skapt like med tanke på minusgrader. Mange nyere bobiler er konstruert med tanke på helårsbruk og takler fint ned mot 15 minusgrader, men for enda kaldere forhold, eller for optimal komfort, er det noen nøkkelfaktorer å se etter. God isolasjon er alfa og omega. Se etter bobiler som er spesifisert som «winterised» (grad III) ifølge EN 1646-1 standarden, noe som betyr at de er testet for å tåle tøffe vinterforhold, inkludert oppvarming fra -15 °C og funksjonelle vannsystemer i kulda. Mange vintertilpassede bobiler har et dobbeltgulv, som ikke bare gir ekstra isolasjon mot bakken, men også skaper et oppvarmet rom for tanker og rør, noe som er kritisk for å unngå frostsprengning. Jeg har selv erfart hvor stor forskjell et oppvarmet dobbeltgulv gjør for den generelle gulvtemperaturen og komforten.

En hvit alkovebobil parkert i et grusområde omgitt av grønne trær og vegetasjon.
Selv en bobil som denne, fotografert under sommerlige forhold, krever grundige forberedelser for vintercamping, inkludert sjekk av isolasjon og varmesystem.

Før du legger ut på tur, er det lurt å la bobilen stå med litt varme på, enten via en ekstern varmeovn eller bilens eget system hvis det går på strøm. Dette forhindrer at alt blir gjennomkaldt. Sjekk også at alle vinduer og dører tetter godt. Eldre bobiler kan trenge ekstra innsats med tetningslister for å unngå kald trekk. Isolerende matter for frontruten og sidevinduene i førerhuset er en veldig god investering, da store glassflater slipper ut mye varme. Noen produsenter, som Dethleffs, tilbyr spesialtilpasset isolasjon også for instrumentbordet. Husk også å sjekke dekkene – gode vinterdekk, gjerne piggdekk, og kjettinger er en selvfølge for trygg ferdsel på vinterveier.

Slik sikrer du varme og trygg energibruk

Når kulda biter, er et pålitelig varmesystem helt avgjørende. De to vanligste systemene i bobiler er Alde og Truma. Alde er et vannbårent system som gir en jevn og behagelig varme, ofte sammenlignet med sentralvarme i et hus. Mange, inkludert meg selv, foretrekker Alde for den lune følelsen, spesielt i kombinasjon med vannbåren gulvvarme. KABE fremhever fordelene med vannbåren varme som varmer opp vegger og møbler, og dermed reduserer kondens. Har du et Alde vannbårent system, er det et godt tips å ikke senke nattemperaturen lavere enn 14°C. Systemet bruker betydelig mer energi på å heve temperaturen mange grader igjen, sammenlignet med å holde en jevnere, litt lavere temperatur. Truma er et luftbårent system som varmer opp bilen raskere, og fungerer også utmerket, spesielt om det kombineres med elektrisk gulvvarme. Uansett system, er det viktig med god luftsirkulasjon. Ikke blokker varmluftsutblåsningene med bagasje eller tette skap. For de som camper uten tilgang til landstrøm, finnes det flere alternativer. Bobilens standard propanovn er ofte effektiv, men det finnes også bærbare propanvarmere og diesel luftvarmere. En dieselvarmer, som Webasto, tar drivstoff direkte fra bilens tank og kan være en svært kostnadseffektiv løsning, som Teknomaskin AS påpeker kan være nyttig for å varme både bodel og førerhus. For den virkelig eventyrlystne kan en liten vedovn være et alternativ, men dette krever nøye installasjon og god ventilasjon.

Gassforsyning om vinteren

De fleste varmesystemer bruker gass, og det er derfor kritisk å ha kontroll på gassforsyningen. Jeg anbefaler alltid å ha med minst to gassflasker. Stålflasker er ofte foretrukket om vinteren da de tåler kulde bedre og leder varme, noe som kan hjelpe på fordampingen av gassen. En 11 kg stålflaske kan typisk vare en helg med god fyring. En nivåmåler er kjekk å ha, så du slipper å gå tom midt på natta. Systemer som DuoControl CS, som automatisk bytter til full flaske når den ene er tom, er gull verdt. Husk også på sikkerheten: Kiwa Norge understreker viktigheten av å sjekke gasslangen jevnlig for sprekker og bytte den minst hvert femte år. Gassflasker skal alltid oppbevares stående i gasskassen, aldri inne i bodelen. Det er også sterkt anbefalt å installere en karbonmonoksid (CO)-alarm i bobilen for å varsle om farlige gassnivåer, da ufullstendig forbrenning eller lekkasjer kan utgjøre en alvorlig risiko. Årlig kontroll av gassanlegget hos en fagperson er en billig forsikring. For generell sikkerhetsinformasjon og hva du bør gjøre dersom uhellet er ute, kan pålitelige kilder som akutt.info konsulteres for råd i en akutt situasjon. NorgesGass AS leverer propan som er en effektiv energikilde for vinterbruk.

Strøm og batterikapasitet

Selv om oppvarmingen ofte går på gass, krever vifter, pumper og styringssystemer strøm. Vinterstid, med kortere dager og mer innetid, øker strømforbruket. Vurder å oppgradere til lithiumbatterier og eventuelt solcellepanel hvis du ofte fricamper. En dynamolader kan også hjelpe med å lade batteriene raskere under kjøring. Ferda nevner at fjernstyring av varmesystemet via app, som Truma iNet, er en fin funksjon for å komme til en allerede oppvarmet bobil.

Maksimer komforten med smarte grep

Når bobilen er godt forberedt og varmesystemet er i orden, er det mange småting som kan heve komforten betraktelig. Ull er gull – både innerst mot kroppen og som varme sokker og pledd. Gode, varme dyner eller en nullgraders sovepose er essensielt for en god natts søvn. Jeg har alltid med meg et par ekstra ullpledd og gode sitteunderlag. En enkel varmtvannsflaske i senga før leggetid gjør underverker! For å unngå at kaldras fra vinduene stjeler varmen, kan termiske gardiner eller spesielle isolasjonsmatter være svært effektive. Go RVing Canada har flere tips til enkel isolering, som å bruke trekkstoppere og tepper på gulvet. Et teppe på gulvet, spesielt i gangarealer, gjør stor forskjell for fotkulden. Noen sverger også til å rulle ned myggnettingen i vinduskassettene for et ekstra, lite isolasjonslag, som nevnt i tips fra Hedensted Caravan.

Bekjemp kondens og fuktighet

Kondens er en vanlig utfordring om vinteren. Varm, fuktig inneluft møter kalde flater, og vips, så er det vått. God ventilasjon er nøkkelen. Luft godt ut et par ganger om dagen – en kort, effektiv gjennomtrekk er bedre enn å ha et vindu på gløtt hele tiden. Sørg for at tvungen ventilasjon i takluker og under bilen ikke er blokkert av snø. Etter matlaging og dusjing er det ekstra viktig å lufte. En absorberende klut er fin å ha for å tørke kondens fra vinduer, spesielt frontruten før kjøring. Fjern snø fra sko og klær før du går inn. Våte klær og sko kan med fordel tørkes i dusjen eller garasjen hvis disse er oppvarmede. Bobilturen.no foreslår en ekstra gulvmatte ved inngangen for å samle opp smeltevann.

Praktisk utstyr for vintercamping

Et vinterfortelt, eller et helårstelt, kan øke komforten betraktelig. Det gir et ekstra, skjermet rom for oppbevaring av ski, vått yttertøy og sko, og fungerer som en kuldesluse. Husbil.se nevner også vinterfortelt som en god løsning. Husk også spade for å måke snø rundt bilen og eventuelt fra taket (vær forsiktig!). En stige kan være nyttig. Sørg for at strømkabler er egnet for kulde og ikke legges direkte på bakken der de kan fryse fast. Parker gjerne med hjulene på planker for å unngå at bilen synker ned om det blir mildvær. Beskyttelse av vannsystemet er kritisk; isolerte og oppvarmede tanker er best. Hvis du har utvendige avløpsrør, kan en varmekabel (som EisEx) være nødvendig for å unngå at de fryser. Tøm alltid vanntanker før du forlater bobilen over tid i minusgrader.

Vedlikehold av bobilen etter vinterturen

Når vinterturen er over, er det viktig å ta godt vare på bobilen for å unngå problemer senere. Det aller viktigste er å tømme alle vanntanker og rør grundig for å forhindre frostskader. Dette inkluderer ferskvannstank, spillvannstank og varmtvannsbereder. La kranene stå åpne i midtstilling etter tømming. Sjekk bobilen for eventuell fuktighet, spesielt tepper og i kriker og kroker. Tørk opp alt som er vått for å unngå mugg og dårlig lukt. Hvis bobilen skal stå ubrukt en stund i kulda, kan det være lurt å sette inn en fuktsluker. Rengjør bobilen innvendig og utvendig. Salt og skitt fra vinterveiene bør spyles bort for å beskytte understell og karosseri. Lad batteriene fullt opp, og koble dem gjerne fra hvis bilen skal stå lenge. En grundig sjekk og litt omsorg etter hver tur sikrer at bobilen er klar for nye eventyr, enten det er mer vintercamping eller vår- og sommerturer.

Opplev vintermagien trygt og varmt

Vintercamping i bobil er virkelig en unik opplevelse. Det er noe helt spesielt med stillheten i et snødekt landskap, stjernehimmelen på en klar og kald kveld, og gleden ved å kunne trekke seg tilbake til sin egen, varme hytte på hjul. Ja, det krever litt mer planlegging og utstyr enn sommercamping, men belønningen er stor. Jeg har hatt noen av mine aller fineste campingturer nettopp om vinteren, med knitrende bål utenfor og varm kakao inne. Benzini Campers understreker at vintercamping i Norge er fullt mulig med riktig utstyrte bobiler. Selv om det kan virke som mye å huske på, blir mye av dette rutine etter hvert.

Omslaget til en atlas for bobil og camping i New Zealand.
Planlegging er nøkkelen til ethvert bobileventyr, enten det er i New Zealand som på dette atlasomslaget, eller på norske vinterveier.

Det handler om å være forberedt, respektere naturens krefter og å glede seg over de små tingene. Kanskje er det nettopp i vinterhalvåret du oppdager en helt ny side ved campinglivet? Jeg håper mine tips har gitt deg inspirasjon og trygghet til å prøve. Pakk varme klær, fyll gassflaskene, og legg ut på eventyr – den norske vinteren har så mye vakkert å by på, og med en varm og komfortabel bobil er du klar for å oppleve det hele. God tur, og hold varmen!